Ajankohtaista
VALTARENGAS OY | PORI

Kitkat vai nastat?
Tämä on kysymys, johon ei voi antaa suoraa vastausta. Valinta vaikuttaa kuitenkin suoraan ajoneuvon hallintaan, ajoturvallisuuteen ja -mukavuuteen. Kitka- ja nastarenkaiden valinnan välillä kannattaa pohtia esimerkiksi kuljettajan ajokokemusta, ajotyyliä, ajo-olosuhteita sekä ajankohtaa, jolloin eniten ajetaan.
Talvirenkaat ovat kehittyneet valtavasti viime aikoina. Nastarenkaista on kehitetty entistä mukavampia ja turvallisempia, sekä nastan tiekosketuksesta on tehty entistä pehmeämpi ja tietä säästävä. Kitkarenkaissa on kehitetty kumisekoituksia ja pintakuvioita jää- ja lumipidon parantamiseksi.
Jos haluaa valita varman päälle, Suomen vaihtelevissa olosuhteissa nastarenkaat ovat turvallisin vaihtoehto. Nastarenkaissa suorituskyky ja pito talviolosuhteissa on useimmiten kitkarengasta parempi, sillä jarrutusmatka etenkin jäisellä tiellä on huomattavasti lyhyempi kuin kitkarenkaalla. Kun lämpötila sahaa nollan ympärillä ja pito vaihtelee sohjoisesta liukkaaseen tienpintaan, nastarenkaat ovat silloin paras vaihtoehto. Nastarenkaat tarjoavat parhaan mahdollisen pidon jäällä ja liukkaalla kelillä sekä tasaavat muuttuvia keliolosuhteita. Nastarenkaiden huonoja puolia on nastojen ääni sekä niiden tien pinnan kuluttaminen. Lisäksi nastarenkailla on myös Suomessa, tietyillä kaduilla Helsingissä, lain määrääviä käyttörajoituksia. (Tällä hetkellä käyttörajoitus koskee läpiajoa.)
Ajokokemus, maltillinen ajotapa ja nykyaikaiset turvavarusteet puoltavat kitkarenkaiden käyttöä. Pohjoismainen kitkarengas on suositeltava esimerkiksi lumisille teille, joilla kitkarenkaat ovat nykyään kilpailukykyisiä nastarenkaiden kanssa. Selkeinä plussina kitkoissa ovat äänettömyys, säästöt polttoainekuluissa ja joustava vaihtoaikataulu. Kitkarenkaat voi ja kannattaa vaihtaa syksyllä jo, kun päivälämpötila laskee alle 10 asteeseen. Keväällä kesärenkaiden vaihdolla taas ei ole kiirettä. Lisäksi kitkarengas on ekologisempi valinta, koska se ei kuluta tienpintaa samalla tavalla kuin nastarengas sekä aiheuttaa vähemmän pölyä ja pienhiukkasia ympäristöön.
Yhteenvetona voi tiivistää, että kitkarenkaan käyttöä puoltaa, jos autossa on nykyaikaiset turvavarusteet eikä autolla ole pakko lähteä liikenteeseen joka kelillä. Usein kaupunkiajossa ja suolatuilla teillä kitkan käyttö ei ole ongelma. Nastarenkaaseen kannattaa päätyä, jos ajaa erityisesti maaseudulla ja suolaamattomilla teillä sekä liikenteeseen on lähdettävä riippumatta ajokelistä.
HUOM!
1.12.2024 lähtien laki on vaatinut kitkarenkaissa 3PMSF**-merkinnän. Tämä ”vuoristosymboli” osoittaa, että rengas on tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin tarkoitetuksi talvirenkaaksi ja se täyttää standardin mukaisen lumipitovaatimuksen. Nastarenkaissa vuoristosymbolia ei tarvitse olla, mutta yleensä se on myös niissä.
2.10.2025

Vältä vesiliirto
Vesiliirrossa renkaan ja tien väliin syntyy vesipatja, jonka takia renkaan pito tienpintaan katoaa. Vesiliirron syntyyn vaikuttaa ajonopeus, tiellä olevan veden määrä sekä renkaiden pintakuvion syvyys. Alla olevassa kuvassa näkyy, miten pintakuvion syvyys ja ajonopeus vaikuttavat siihen, kuinka paljon rengas ottaa tiehen kiinni. Esimerkiksi renkaalla, jossa on pintaa enää 1,6 mm jäljellä ja ajetaan 125 km:n tuntinopeudella, renkaan kosketuspinta tiehen on enää vain 6 % paikallaan olevaan autoon verrattuna.
Vesiliirtoa voidaan ehkäistä huolehtimalla renkaiden kunnosta, sillä pahimmassa tapauksessa vesiliirto voi johtaa auton hallinnan menettämiseen kokonaan. Alla muutama vinkki, joiden avulla ajaminen vesisateessa on turvallisempaa.
- Varmista kesärenkaittesi kulutuspinta. Vaikka laki on määritellyt minimiurasyvyydeksi kesärenkaissa 1,6 mm, suosituksena on, että kulutuspintaa on vähintään 4 mm. Renkaan märkäpito- ja vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät oleellisesti, kun kulutuspintaa on jäljellä vähemmän kuin 4 mm. Lisäksi jarrutusmatka pitenee ja auto lähtee herkemmin sivuluisuun.
- Huomioi myös, että autossa on vuodenaikaan sopivat renkaat. Kesärenkaat ovat suunniteltu poistamaan tehokkaasti vettä renkaan ja tien välistä. Talvirenkaiden, sekä kitkan että nastan, ominaisuudet ovat erilaiset ja ne käyttäytyvätkin vesikelillä eri tavalla.
- Rankkasateessa jarrutusmatkat pitenevät ja näkyvyys huononee. Tämän takia näissä olosuhteissa tilannenopeus ja riittävä turvaväli on hyvä muistaa.
- Oikea ilmapaine vaikuttaa ajoneuvon ajettavuuteen. Liian alhainen rengaspaine vaikuttaa sekä ohjautuvuuteen että käyttäytymiseen ääritilanteissa. Suositeltavaa onkin tarkastaa rengaspaineet kerran kuussa. Oikeilla rengaspaineilla ajattaessa myös polttoaineen kulutus on vähäisempää.
- Vältä urissa ajamista, johon vesi kerääntyy.
- Vesiliirron riskin kasvaessa vakionopeudensäädin on sammutettava ja otettava käyttöön ajoneuvon manuaalinen ohjaus.
Jos varotoimista huolimatta joudut vesiliirtoon, tärkeintä on pysyä rauhallisena. Nosta jalka kaasulta, mutta älä jarruta äkillisesti. Älä tee äkkinäisiä ohjausliikkeitä, vaan ohjaa varovasti auto tien suuntaisesti. Ajoneuvon nopeuden hidastuessa, auton pito palautuu.
9.9.2025
Osta renkaat