Ajankohtaista
Vältä vesiliirto
Vesiliirrossa renkaan ja tien väliin syntyy vesipatja, jonka takia renkaan pito tienpintaan katoaa. Vesiliirron syntyyn vaikuttaa ajonopeus, tiellä olevan veden määrä sekä renkaiden pintakuvion syvyys. Oheisessa kuvassa näkyy, miten pintakuvion syvyys ja ajonopeus vaikuttavat siihen, kuinka paljon rengas ottaa tiehen kiinni. Esimerkiksi renkaalla, jossa on pintaa enää 1,6 mm jäljellä ja 125 km:n tuntinopeudella, renkaan kosketuspinta on enää vain 6 % paikallaan olevaan autoon verrattuna.
Vesiliirtoa voidaan ehkäistä huolehtimalla renkaiden kunnosta, sillä pahimmassa tapauksessa vesiliirto voi johtaa auton hallinnan menettämiseen kokonaan. Alla muutama vinkki, joiden avulla ajaminen vesisateessa on turvallisempaa.
- Varmista
kesärenkaittesi kulutuspinta. Vaikka laki on määritellyt minimiurasyvyydeksi
kesärenkaissa 1,6 mm, suosituksena on, että kulutuspintaa on vähintään 4 mm.
Renkaan märkäpito- ja vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät oleellisesti, kun
kulutuspintaa on jäljellä vähemmän kuin 4 mm. Lisäksi jarrutusmatka pitenee ja
auto lähtee herkemmin sivuluisuun.
- Huomioi
myös, että autossa on vuodenaikaan sopivat renkaat. Kesärenkaat ovat
suunniteltu poistamaan tehokkaasti vettä renkaan ja tien välistä.
Talvirenkaiden, sekä kitkan että nastan, ominaisuudet ovat erilaiset ja ne
käyttäytyvätkin vesikelillä eri tavalla.
- Rankkasateessa
jarrutusmatkat pitenevät ja näkyvyys huononee. Tämän takia näissä olosuhteissa tilannenopeus
ja riittävä turvaväli on hyvä muistaa.
- Oikea ilmapaine vaikuttaa ajoneuvon
ajettavuuteen. Liian alhainen rengaspaine vaikuttaa sekä ohjautuvuuteen että
käyttäytymiseen ääritilanteissa. Suositeltavaa onkin tarkastaa rengaspaineet
kerran kuussa. Oikeilla rengaspaineilla ajattaessa myös polttoaineen kulutus on
vähäisempää.
- Vältä
urissa ajamista, johon vesi kerääntyy.
- Vesiliirron riskin kasvaessa vakionopeudensäädin on sammutettava ja otettava käyttöön ajoneuvon manuaalinen ohjaus.
Jos varotoimista huolimatta joudut vesiliirtoon, tärkeintä on pysyä rauhallisena. Nosta jalka kaasulta, mutta älä jarruta äkillisesti. Älä tee äkkinäisiä ohjausliikkeitä, vaan ohjaa varovasti auto tien suuntaisesti. Ajoneuvon nopeuden hidastuessa, auton pito palautuu.
